Basware julkaisi osavuosikatsauksensa 1Q:lta 15.4.2010. Viikolla 12 tekemäni Basware-oston perustelut näyttäisivät toistaiseksi kestävän ja jään mielenkiinnolla seuraamaan yhtiön edesottamuksia 2Q:n aikana.
Aiemmassa kirjoituksessani vihjasin myös kiinnostuksestani Muut-segmenttiä kohtaan. Uusin osavuosikatsaus vahvisti tältä osin käsitystäni sen merkityksestä Baswarelle tulevina vuosina.
Basware raportoi maantieteellisen jaon mukaiset toimintasegmentit, jotka ovat
- Suomi (sis. Venäjä, Aasia, Tyynenmeren alue)
- Skandinavia (sis. Ruotsi, Tanska, Norja)
- Eurooppa (sis. Saksan, Ranskan, Hollannin ja Iso-Britannian yksiköt ja itäisen Keski-Euroopan alueen kattavan jälleenmyyjäverkoston)
- Muut (sis. Pohjois-Amerikka ja Australia)
Asiakkaan sijainnin mukaan jaettuna segmenttien liikevaihto-osuudet olivat 2009 tilikauden lopussa seuraavat: Suomi 45,8 %, Skandinavia 23,4 %, Eurooppa 19,5 % ja Muut 11,2 %. Yhtiö raportoi liikevaihto-osuudet myös maantieteellisesti varojen sijainnin mukaan, mutta mielestäni asiakkaan sijainnin mukaan tapahtuva jako antaa paremman kuvan yhtiön läsnäolosta, menestyksestä ja kasvupotentiaalista ko. markkina-alueella.
Muut-segmentin liikevaihto (tuhatta euroa) ja sen muutokset edellisvuoteen tai edellisvuoden vastaavaan kvartaaliin ovat olleet seuraavat:
4Q 1 241
2006 yht. 3 848
1Q 918
2Q 1 182
3Q 1 139
4Q 1 366 / + 10,0
2007 yht. 4 604 / + 19,7
1Q 979 / + 6,6
2Q 2 082 / + 76,2
3Q 2 052 / + 80,2
4Q 1 971 / + 44,3
2008 yht. 7 083 / + 53,8
1Q 1 503 / + 53,5
2Q 1 950 / - 6,3
3Q 3 711 / + 80,8
4Q 3 258 / + 65,3
2009 yht. 10 421 / + 47,1
1Q 2 527 / + 68,2
Muut-segmentin liikevaihto on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana keskimäärin 40 %:a vuodessa. Suomi, Skandinavia ja Eurooppa -segmenttien liikevaihto kasvoi vastaavana aikana yhteensä keskimäärin reilut 13 %:a vuodessa. Muut-segmentin lukuja tarkastellessa on kuitenkin syytä huomata mm. TAG Services Pty Ltd -yhtiön osto, jonka myötä Australia on siirretty 1.7.2009 lukien raportoinnissa Muut-segmenttiin. Yrityskauppa itsessään toi noin 1,2 miljoonaa lisää vuotuista liikevaihtoa. Koska Baswaren strategiaan kuuluvat kasvuhakuiset, pienet yritysostot en näe syytä kuitenkaan vähentää näin saatua kasvua em. luvuista.
Muut-segmentin liikevoittoprosentti oli päättyneellä tilikaudella yli 7 prosenttia eli segmentti kasvaa kannattavasti. Itse uskon kannattavan kasvun jatkuvan lähivuosina. Uskoni perustuu mm. yhtiön oman myyntiorganisaation kasvattamiseen sekä yhtiön arvioon markkinoiden yleisestä kasvusta. Jo muutaman vuoden kuluttua Muut-segmentti voi tehdä yli neljänneksen yhtiön liikevaihdosta ja tuloksesta, mikä samalla tarkoittaisi jo jonkinlaista läpimurtoa alan tärkeimmillä ja suurimmilla markkinoilla eli Yhdysvalloissa.
Harkitsen vakavasti Basware-pottini kasvattamista, mikäli osakkeen hinta ei karkaa koilliseen.
Ostin hieman lisää Puuilon osakkeita
3 päivää sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti