Tässä blogissa paljastan lukijoille osakesalkkuni sisällön, sen muutokset sekä ennen kaikkea ne perusteet, joilla olen kulloinkin onnistunut vakuuttamaan itseni osakkeiden ostosta, niiden pitämisestä tai - kuten joskus harvoin tapahtuu - niiden myynnistä.

En ole kuitenkaan liikkeellä pelkästä tiedon levittämisen ilosta. Blogin perimmäisenä tarkoituksena on toimia lääkkeenä sijoittajana kokemiini pahimpiin ammattitauteihin kuten epärationaalisten ja epäjohdonmukaisten päätösten tekoon, virhearvioiden ja tappioiden unohtamiseen ja epätodellisiin kuvitelmiin oman sijoitusosaamisen tasosta.

Myös tavoite on nyt asetettu.

Miljoonan euron sijoitusvarallisuus vuoteen 2030 mennessä.

torstai 14. tammikuuta 2010

Osto: Aspo

Olen ostanut erän Aspoa juuri alle kuuden euron hintaan. Oston jälkeen Aspon paino salkussani on noin 7 prosenttia, mihin olen tyytyväinen. Lisäostoja en toistaiseksi ole enää tekemässä.

Viimeisen ostoni tein lähes viipymättä tutustuttuani Aspon pörssitiedotteeseen Aspo järjestää pääomamarkkinapäivän 19.1.2010.

http://www.aspo.fi/portal/fi/tiedotteet/porssitiedotteet/?id=1373146

Aspoa olen seurannut jo pitkään, joten päätös ostosta ei ollut nopea - mutta päätös ostoajankohdasta oli. Pörssitiedotteessa on erityisesti yksi kohta, jonka arvioin olevan osakkeenomistajalle varsin mieluisa.

Se on tonnistoverouudistus, josta yhtiö vihjaisi jo 3Q:n osarissa yhdellä lauseella. Uudistus on tarkoitus tulla voimaan takautuvasti 1.1.2010 alkaen ja se koskisi keskeisesti Suomen lipun alla olevaa kauppalaivastoa matkustaja-alukset poisluettuna.

Verouudistusta koskevassa hallituksen esityksessä todetaan mm. seuraavasti:

Varustamoyritykset ovat maksaneet yhteisöjen tuloveroa vuosina 2003—2007 noin 30—50 miljoonaa euroa vuosittain. Mikäli varustamot siirtyisivät laajassa mitassa tonnistoverotuksen piiriin, yhteisöveron tuotto voisi alentua vähintään 30—50 miljoonalla eurolla vuosittain. Tonnistoverotettavan tulon perusteella maksettavaksi pantavan yhteisöveron määrä voidaan arvioida noin 0,5 miljoonaksi euroksi.

Tonnistoverotusta on esitetty uudistettavaksi erityisesti siten, että tuloverotuksen aikana syntynyt piilevä verovelka poistettaisiin tonnistoverojärjestelmään siirtyvältä varustamoyritykseltä. Varustamoilla oli vuoden 2008 päättyessä taseisiin kirjattua poistoeroa yhteensä noin 600 miljoonaa euroa. Jos verovelka annettaisiin kokonaan anteeksi, tuen määrä olisi tältä osin 26 prosentin verokannalla noin 156 miljoonaa euroa.


Koska ESL:llä on 15 % Suomen kauppalaivastosta, joka käsitykseni mukaan sisältää myös uudistuksen ulkopuolelle jäävät matkustaja-alukset, tarkoittaa se oman arvioni mukaan uudistuksen toteutuessa 4-10 miljoonan vuosittaista verohyötyä ESL:lle. Eurot näkyisivät lähes suoraan Aspon tulosrivillä - vuosittain. Koska monet ESL:n kilpailijat toimivat jo edullisten verotusten alaisuudessa, kohdistuu etu poikkeuksellisen suoraan juuri ESL:lle.

Odotan erittäin mielenkiinnolla pääomamarkkinapäivänä julkaistavaa materiaalia.

3 kommenttia:

  1. Aspon kannattaisi syventyä enemmän yrityskauppoihin. Sillehän on kertynyt useamman alan kokemusta. Leipureitten tukku olisi nyt hinnoissaan jos saisi Raisio Oyj:n kiinnostumaa siitä. Raisiolla ei ole selvää suuntaa tulevaisuudelleen, mutta rahaa taskuissa niin, ettei kyykkyyn pääse. Nyt pitäisi myydä kuranttia ja nyt pitäisi ostaa vaikkapa laiva tai pari.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista. En usko, että Aspo on kiinnostunut myymään Leipurin Oy:tä nykytilanteessa. Leipurin Oy tarjoaa ensinnäkin Aspon jo pitempään kaipaamaa vakaata kassavirtaa. Toiseksi Aspo näkee tytäryhtiöistään juuri Leipurin Oy:ssä eniten kasvupotentiaalia.

    Laivakaupoissa uskon ESL:n odottavan tonnistoverouudistuksen varmistumista. Uudistus tarjoaa mm. huomattavan veroedun uusille investoinneille. Lisäksi uusien alusten hinnat taitavat edelleen olla matkalla alas, kun varustamoiden tilauskirjat ohenevat.

    VastaaPoista
  3. Minusta Aspon kannattaisi keskittyä kokonaan ESL:ään, koska kaikki muut osat (Kaukomarkkinat, Leipuri ja Telko) ovat puhtaina kauppataloina aika huonosti pörssiyhtiöön sopivia. 30 vuoden kokemuksella kauppataloista voin luvata, että tulevaisuudessa katteet ovat todella ohuet. Lisäksi Aspon tulevaisuus näissä liiketoiminnoissa perustuu kasvuun Venäjällä ja Kauko-Idässä. Kauppatavat kummassakin ovat sellaiset, että suomalaisen pörssiyhtiön on erittäin vaikea (lausutaan: mahdoton) toimia pörssin eettisten sääntöjen mukaan. Nämä epämääräiset toimintatavat ovat juuri tärkein syy siihen, että ko maissa isot valmistajat ovat antaneet jakelijoille/kauppataloille länsimaita selvästi suuremman osan kokonaisbusineksesta.

    VastaaPoista