Ostin äskettäin erän UPM:n osakkeita n. 11,7 euron kappalehintaan. Lyhyellä tähtäimellä katsoin edullisemmaksi ostaa osakkeet ennen mahdollista Myllykoski-kaupan varmistusta. Mikäli kauppa varmistuu, on se UPM:lle todennäköisesti edullinen. Ko. kaupassa kello raksuttaa ostajan hyväksi. Osakkeet ostin kuitenkin pitkällä tähtäimellä.
UMP:n omaa materiaalia lainaten "Konsernin ensimmäiset puuhiomot ja paperitehtaat sekä sahalaitokset käynnistyivät 1870-luvun alkupuolella. Sellunvalmistus aloitettiin 1880-luvulla ja paperinjalostus 1920-luvulla. Vanerin valmistukseen konsernissa ryhdyttiin 1930-luvulla..."
Pidän yhtiöistä, joiden toiminnassa voin nähdä jatkuvuutta. Vaikka mennyt ei ole tae tulevasta, luotan vahvasti siihen, että UPM jauhaa liikevaihtoa ja tulosta omistajilleen vielä pitkälle tulevaisuuteen.
Tällä hetkellä karu fakta on, että hienosta biofore company -sloganista huolimatta yhtiö on paperiyhtiö. Paperin osuus liikevaihdosta on noin 70 % ja se voi muutaman vuoden tasolla jopa nousta. Nousun takana olisivat kysynnän lievä palautuminen, onnistuneet hinnankorotukset ja mahdollinen Myllykoski-kauppa. Muutaman vuosikymmenen tähtäimellä Paperi on kuitenkin vääjäämättä perusmuodossaan auringonlaskun ala. Yhtiöllä on kuitenkin aikaa ja resursseja mukautua muuttuviin olosuhteisiin. Yhtiön kyky muuttua onkin kiinni nykyisistä ja tulevista päätöksentekijöistä.
Arvioni mukaan UMP on tulevaisuudessa yhä enemmän monialayhtiö, jossa toimialoina voisivat olla paperi, sellu, (perinteinen) energia, (bio-tuotteet) energia, tarralaminaatit (sis. RFID) ja rakentamistuotteet (sahat, vaneri, komposiitit, metsä). Eri toimialojen nykyistä selvempi erottaminen nostaisi mielestäni omistaja-arvoa ja tehostaisi eri toimialojen kehitystä.
Edellä mainitun lisäksi harras toiveeni yhtiön johdolle on, että yhtiö panostaisi huomattavasti nykyistä enemmän rakentamistuotteisiin. Puumuovikomposiitti on askel oikeaan suuntaan. Oikeat innovaatiot voisivat esim. sysätä puu(kerros-)talorakentamisen liikkeelle.
Jääköön ajatuksenvirta tällä kertaa tähän. Näkemän pitää...
Trump voitti vaalit
1 päivä sitten
Eikös monialaisuus ole menneiden vuosikymmenien muoti... Milloinkohan UPM tekee kemirat?
VastaaPoistaTotta. Monialaisuus ei ole muotia. Syytä siihen en kuitenkaan aina ymmärrä, koska monialaisuus on kaksiteräinen miekka. Ilman fokusta sähläävälle yhtiölle se onkin pelkkä taakka.
VastaaPoistaUMP on kuitenkin hyvä esimerkki monialaisuuden eduista. Esim. energia, sellu, metsät ja paperi tukevat toisiaan ja tuottavat yhtiölle synenergiaa ja lisäarvoa osakkaalle.
Toiseksi menestyville monialayhtiöille on tyypillistä se, että ne osaavat kaupallistaa pääliiketoiminnasta syntyviä rönsyjä.
Odotan ja toivonkin UPM:n tekevän 1-2 "Kemirat" alkaneella vuosikymmenellä.