Tässä blogissa paljastan lukijoille osakesalkkuni sisällön, sen muutokset sekä ennen kaikkea ne perusteet, joilla olen kulloinkin onnistunut vakuuttamaan itseni osakkeiden ostosta, niiden pitämisestä tai - kuten joskus harvoin tapahtuu - niiden myynnistä.

En ole kuitenkaan liikkeellä pelkästä tiedon levittämisen ilosta. Blogin perimmäisenä tarkoituksena on toimia lääkkeenä sijoittajana kokemiini pahimpiin ammattitauteihin kuten epärationaalisten ja epäjohdonmukaisten päätösten tekoon, virhearvioiden ja tappioiden unohtamiseen ja epätodellisiin kuvitelmiin oman sijoitusosaamisen tasosta.

Myös tavoite on nyt asetettu.

Miljoonan euron sijoitusvarallisuus vuoteen 2030 mennessä.

maanantai 19. huhtikuuta 2010

Basware ja Muut-segmentti

Basware julkaisi osavuosikatsauksensa 1Q:lta 15.4.2010. Viikolla 12 tekemäni Basware-oston perustelut näyttäisivät toistaiseksi kestävän ja jään mielenkiinnolla seuraamaan yhtiön edesottamuksia 2Q:n aikana.

Aiemmassa kirjoituksessani vihjasin myös kiinnostuksestani Muut-segmenttiä kohtaan. Uusin osavuosikatsaus vahvisti tältä osin käsitystäni sen merkityksestä Baswarelle tulevina vuosina.

Basware raportoi maantieteellisen jaon mukaiset toimintasegmentit, jotka ovat

- Suomi (sis. Venäjä, Aasia, Tyynenmeren alue)
- Skandinavia (sis. Ruotsi, Tanska, Norja)
- Eurooppa (sis. Saksan, Ranskan, Hollannin ja Iso-Britannian yksiköt ja itäisen Keski-Euroopan alueen kattavan jälleenmyyjäverkoston)
- Muut (sis. Pohjois-Amerikka ja Australia)

Asiakkaan sijainnin mukaan jaettuna segmenttien liikevaihto-osuudet olivat 2009 tilikauden lopussa seuraavat: Suomi 45,8 %, Skandinavia 23,4 %, Eurooppa 19,5 % ja Muut 11,2 %. Yhtiö raportoi liikevaihto-osuudet myös maantieteellisesti varojen sijainnin mukaan, mutta mielestäni asiakkaan sijainnin mukaan tapahtuva jako antaa paremman kuvan yhtiön läsnäolosta, menestyksestä ja kasvupotentiaalista ko. markkina-alueella.

Muut-segmentin liikevaihto (tuhatta euroa) ja sen muutokset edellisvuoteen tai edellisvuoden vastaavaan kvartaaliin ovat olleet seuraavat:

4Q 1 241
2006 yht. 3 848

1Q 918
2Q 1 182
3Q 1 139
4Q 1 366 / + 10,0
2007 yht. 4 604 / + 19,7

1Q 979 / + 6,6
2Q 2 082 / + 76,2
3Q 2 052 / + 80,2
4Q 1 971 / + 44,3
2008 yht. 7 083 / + 53,8

1Q 1 503 / + 53,5
2Q 1 950 / - 6,3
3Q 3 711 / + 80,8
4Q 3 258 / + 65,3
2009 yht. 10 421 / + 47,1

1Q 2 527 / + 68,2

Muut-segmentin liikevaihto on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana keskimäärin 40 %:a vuodessa. Suomi, Skandinavia ja Eurooppa -segmenttien liikevaihto kasvoi vastaavana aikana yhteensä keskimäärin reilut 13 %:a vuodessa. Muut-segmentin lukuja tarkastellessa on kuitenkin syytä huomata mm. TAG Services Pty Ltd -yhtiön osto, jonka myötä Australia on siirretty 1.7.2009 lukien raportoinnissa Muut-segmenttiin. Yrityskauppa itsessään toi noin 1,2 miljoonaa lisää vuotuista liikevaihtoa. Koska Baswaren strategiaan kuuluvat kasvuhakuiset, pienet yritysostot en näe syytä kuitenkaan vähentää näin saatua kasvua em. luvuista.

Muut-segmentin liikevoittoprosentti oli päättyneellä tilikaudella yli 7 prosenttia eli segmentti kasvaa kannattavasti. Itse uskon kannattavan kasvun jatkuvan lähivuosina. Uskoni perustuu mm. yhtiön oman myyntiorganisaation kasvattamiseen sekä yhtiön arvioon markkinoiden yleisestä kasvusta. Jo muutaman vuoden kuluttua Muut-segmentti voi tehdä yli neljänneksen yhtiön liikevaihdosta ja tuloksesta, mikä samalla tarkoittaisi jo jonkinlaista läpimurtoa alan tärkeimmillä ja suurimmilla markkinoilla eli Yhdysvalloissa.

Harkitsen vakavasti Basware-pottini kasvattamista, mikäli osakkeen hinta ei karkaa koilliseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti